fredag 16 juli 2010

All I want med Joni Mitchell

Hittat ”min sång”. Den var med på ett kassettband som jag fick av vännen Kip i avskedspresent på Koh Tao och som sedan blev stulet på en annan resa i Arusha. Så många gånger jag nynnat dessa fraser i olika tider på olika platser utan att veta vilken sång det är men alltid med en känsla som stämmer in. En gång när jag fortfarande har bandet kvar och är i Byron Bay. Är 19 år med ryggsäck på ryggen och freestylehörlurar i öronen, gåendes på en järnväg. Hade varit på resande fot länge, ensam. Ensamhetskänslor blandade med frihetskänslor minns jag. Sådär en 15 år senare slösurfar jag på lunchen. Sista dagen innan semester med högar av akter, papper och jobb som jag väljer att inte se utan helt plötsligt av någon anledning som jag inte vet, blev det väldigt viktigt att hitta sången. Och ja, Joni Mitchell, där var den, hon. Nära ett halvt liv senare och nu vet jag. Spotifylyssnar nöjt fast saknar lite kassettbandet o freestylen. Och järnvägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar