måndag 14 december 2009

En helg av nattuggleri

Godmorgon. Ny dag, ny vecka. Har nattugglat på jobb hela helgen och det har varit helt ok, pysslat om de boende, ätit bakad potatis med kräftstjärtsröra, kollat på tv, lunkat flera mil i korridorerna (en kollega hade stegräknare en natt som visade över milen på morgonen) läst DN för tre dagar tillbaka, druckit glögg och ätit goda ostar. Pratat mycket och skrattat än mer.

Kollat på TV som sagt, vilket inte brukar bli prioriterat annars, såg bland annat ett reportage från Jakarta, Indonesien där en ny lag har införts. För miljöns skull riskerar bilägare att böta om de åker färre än tre stycken i bilen. Dock har ett nytt fenomen uppstått, så kallade Traffic jockeys. Liftare mot betalning. Genom att ta upp passagerare mot en smärre summa slipper bilägaren den böter hen annars riskerar. Reportaget handlade om en mamma med ett spädbarn som livnärde sig på att åka runt som passagerare hela dagarna. Med sitt lilla barn var hon en eftertraktad jockeys, eftersom bilägaren betalade för en men fick två passagerare. Reporten frågade om hon visste varför hon fick betalt för att åka bil men det gjorde hon inte. Visst är väl ändå människan uppfinningsrik? Ett antal nya arbetstillfällen skapas, men särskilt bättre för miljön blir det knappast. En annan plats i världen där miljön (tillfälligtvis) står i fokus är Köpenhamn. Demonstranter kommer anmäla danska polisen för bland annat tortyr, efter att ha blivit frihetsberövade och suttit bakbunda i samma ställning i åtta timmar. Poliserna hänvisar bara till den nya lag som kommit till inför klimattoppmötet som ger polisen rätt att frihetsberöva en person upp till tolv timmar. Suck, vart är vi på väg.

Nä, säger som min norska kollega -arbetslust trang dig in- idag har jag tänkt att få mycket gjort. Kruxet är bara att jag är osäker på om jag gör rätt. Jag försöker komma på och kombinera rätt sökord för att hitta de vetenskapliga artiklar som jag verkligen vill få fram i olika databaser för att sedan analysera och redogöra för dem. Jag håller än så länge fast vid mitt ämne, BDSM och har hittat en hel del spännande artiklar, finns betydligt mer än jag förväntade mig att hitta. Dock blir det nog inte magisteruppsats i vår utan en master till nästa vår.

1 kommentar: