torsdag 8 oktober 2009

Nobelpris 2009 och urladdat bilbatteri

Snart är klockan ett och den lycklige(?) vinnare av årets nobelpris i litteratur äntligen tillkännages. Givetvis bör man spekulera och veta vem man vill respektive tror får priset. Jag hoppas, utan tvekan, att det blir Tomas Tranströmer. Hans sätt att leva mitt i språket, hur hans diktning påverkar, hur hans ord intränger och inkänner. Skäl nog. Enligt mig. Jeanette Winterson är en av mina favoritförfattare, tänk om! Annars anser jag Joyce Carol Oates vara värdig vinnare. Tippade Herta Muller har jag inte läst något av.

Min bil startar inte. Batteriet är urladdat. En stressig morgon bara för att upptäcka att vi inte kom någonstans ändå. X:et var till hjälp. Nu skiner solen igen och jag har oljat in golvet till hög partymusik (måste testa låtlistorna till festen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar