onsdag 14 oktober 2009

härligt motsägelsefullt

Nyvaknad, sitter i sängen med datorn på magen och dricker pressokaffe och äter marmeladmackor. På påtagligt gott humör. Trivs med nattjobb. Förundrad över att ett jobb kan vara så trivsamt enkelt och där jag dessutom hinner få privata saker gjorda. Läst en halv bok, skrev ett brev (som kanske inte kommer skickas..men ändå) pluggat lite. När jag åkte hem från jobbet i morse var det ett fantastiskt sken ute, det var soluppgång och frost och med Thåström på bilstereon fick jag en sådan behaglig känsla inombords. Lycklig nostaligi i en närvarande situation, sådär härligt motsägelsefullt. Det är fortfarande vackert, tittar ut. Mitt kastanjeträd har tappat nästan alla löv. Tacksam över att få följa naturens speglingar, i dagsljus numera dessutom. Till imorgon ska vi formulera enkätfrågor om lycka (och sexuellt risktagande -vet inte om läraren menar att lycka är en variabel...spännande i och för sig, ju lyckligare du är desto mer oskyddat sex har du - eller ju lyckligare du är desto mer noga är du med att skyddda dig? Vilket?)

Läser om Lyckoprojektet (http://www.lyckoprojektet.com. Är lycka något som kan mätas? Hur vet jag att det som jag uppfattar som lycka är samma sak för någon annan? På sidan kan man läsa att lyckoforskare mäter lycka genom att fråga människor hur nöjda de är med livet i sin helhet. Dessa frågor ger dock inte en helt tillförlitlig bild av hur hög lyckonivå människor upplever i vardagen. Forskning av bland annat nobelprisvinnaren Daniel Kahneman har visat att det finns en ganska stor skillnad mellan hur nöjda människor är med livet i sin helhet och hur lyckliga de känner sig i vardagen. I allafall blev jag djupt besviken över att inte få vara med i denna undersökning som består i att få testa ett åtta veckors träningsprogram med syfte att öka känslan av lycka och välbefinnande. Filip Fors mailar tillbaka att den inte går att genomföra på distans. Nä nä Umeå är lite svårt att få till, när jag redan parerar Malmö med Gävle.

Vad som dock väger upp nobben från Lyckoprojektet är att jag har bokat biljetter till Scener ur ett äktenskap! Det har varit slutsålt under hela hösten och jag skrattade högt när jag fick syn på extraföreställningarna. Jag ska bjuda mina två finaste vänner.

Nu ska jag fundera en stund på om brevet jag skrev i natt ska skickas eller ej. Ikväll blir det bio.

1 kommentar:

  1. Han den där Jonas Karlsson lär vara bra. Jag tror att han är med i den där pjäsen. ;)

    Daniel

    SvaraRadera