tisdag 17 november 2009

Herman Hesse, Vandring

"Som dagen mellan morgon och afton, så förgår mitt liv mellan reslust och hemlängtan. Kanske skall jag en gång nå så långt att färd och fjärran tillhör mig i själen, att jag har deras bilder i mig, utan att behöva förverkliga dem mer. Jag kommer kanske också en gång därhän att jag har hem i mig, och då behövs det inte utbytas ögonkast med trädgårdar och röda hus- Att ha hem i sig!

Då skulle livet vara annorlunda! Det skulle ha en mittpunkt och ut från denna mittpunkt skulle alla krafter svänga.

Men mitt liv har ingen mittpunkt, utan svävar skälvande mellan rader av poler och motpoler. Längtan efter att vara hemma här, längtan efter att vara på väg där! Begär efter ensamhet och kloster här och drift efter kärlek och gemenskap där!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar